تاثیر روش های نوین آموزش بر فرهنگ

هر وقت صحبت از آموزش می شود بیشتر انسان ها در دهه های گذشته نوستالژی های یکسانی با هم دارند. تخته سیاه، گج های رنگی ، مداد رنگی ،خودکار و برگه های امتحانی یا حتی یک تقلب ساده و ترس از معلم.

modern-education-1 آموزش اندازه عمر بشریت سابقه دارد و نوستالژی های آموزشی در عصر های مختلف با هم متفاوت است . شاید اولین نوستالژی های آموزشی، آموزش یک پدر به پسرش برای ساختن و استفاده از سلاح باشد. شاید درست کردن یک پوشش برای بدن یا شاید درست کردن آتش. اولین ابزار آموزشی هم ایما و اشاره است. بعد ها کشیدن اشکال مختلف، صحبت کردن و خط به کمک ایما و اشاره آمد و همچنان این پیشرفت ها ادامه دارد. نکته حائز اهمیت این است که بقا و پیشرفت بشریت مبتنی بر آموزش و انتقال تجربیات از نسلی به نسل دیگر می باشد و هر چه این انتقال اطلاعات با سرعت و دقت بیشتری انجام شود سرعت پیشرفت بشر بیشتر می شود.

modern-education-2 انتقال ارزشها و هنجارهای یک جامعه یا گروه اجتماعی به دیگران و نسل های بعد به کمک آموزش انجام می شود. آموزش هر انسان از خانواده آغاز می شود و در مدرسه، جامعه و تک تک لحظه های زندگی اش ادامه پیدا می کند. نتیجه آموزش صحیح تفاوت است.تفاوت بین دو کشور، دو فرهنگ، دو اقتصاد، دو کارخانه تولیدی، دو تیم ورزشی و تفاوت بین دو انسان. انسان هایی که در کنار یکدیگر یک کشور و یک فرهنگ را می سازند.

modern-education-3 هدف از آموزش در هر جامعه تربیت انسان متناسب با ارزش های فرهنگی، دینی، اجتماعی آن جامعه است. این موضوع برای همه سازمان ها و گروه های اجتماعی مختلف صدق می کند. آموزش با فرهنگ جامعه در تعامل است و این دو بر هم تاثیر می گذارند. آموزش ماهیت فرهنگی دارد و فرهنگ نیز دوام خود را مرهون و وامدار آموزش است. فرهنگ در هرجامعه به مثابه روح در پیکر است که موجب حیات و بقای جامعه می شود. جامعه ای که در امر آموزش با مشکل یا شکست مواجه شود و نتواند باید ها و نباید های خود و تجربیات و دانش خود را به درستی به دیگران و نسل بعد از خود انتقال دهد ایدئولوژی و انتقال فرهنگی آن جامعه با شکست مواجه خواهد شد. یکی از تفاوت های کشورهای پیشرفته با دیگر کشور ها، آموزش درست و انتقال سریع و صحیح دانسته ها می باشد و در این بین نمی توان از نقش روش ها و تکنولوژی های نوین به راحتی گذشت.

modern-education-4

نقش روش های نوین آموزشی در افزایش کیفیت آموزش غیر قابل اجتناب است. این ابزار ها تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده و باعث ماندگاری یادگیری می شوند. اکنون نگاهی به گوشه ای از روش های جدید آموزشی می اندازیم.

استفاده از ویدیوهای آموزشی

فیلم سازی باید توجه کرد 75 درصد آموزش از طریق حس بینایی و 13 درصد از طریق شنوایی و 9 در صد باقی مانده از طریق حس لامسه و چشایی انجام می شود. بر این اساس آموزشی که مبتنی بر فیلم باشد تاثیری زیادی بر یادگیری و مانداگاری در ذهن انسان دارد. یک ویدیو آموزشی امکان تکرار را بدون محدودیت به انسان می دهد. صرفه جویی بسیاری در زمان و هزینه به جای می گذارد. دو حس بینایی و شنوایی را هم زمان درگیر می کند و باعث افزایش کیفیت و ماندگاری آموزش می شود. با استفاده از یک فیلم آموزشی می توان از تجریه یک استاد ماهر بدون محدوده زمانی استفاده کرد و تجربیات ارزشمند او را ثبت کرد. استفاده از ویدیو های آموزشی امروزه یکی از پرکاربرد ترین روش ها در همه حوزه ها می باشد و گروه ها اجتماعی مختلف با استفاده از این تکنیک سعی در ثبت و انتشار تجربه نیرو های متخصص خود برای دیگران دارند.

آموزش مجازی تعاملی (Interactive Virtual Training)

شبیه سازی سه بعدی تعاملی

این آموزش ها در محیط های مجازی و شبیه سازی شده انجام می شود و نیازی به حضور استاد در همه مراحل آموزش نیست. این فناوری فرآیند آموزش نیروها را بدون محدودیت زمان و مکان در 24 ساعت شبانه روز و در هر مکان میسر میکند. صاحبان صنایع به این طریق خود را از هزینه های گزاف اعزام و جابجایی پرسنل یا اساتید گران قیمت و کارآموزان معاف می کنند. با این روش هیچ محدودیتی برای نیروهای تحت تعلیم و تربیت نیز وجود نخواهد داشت و به دفعات می توان عملیات آموزش مونتاژ و دومونتاژ را تکرار نمود بی آنکه نیاز باشد دستگاه یا قطعه را از مدار خارج کرد یا از استهلاک و اسقاط آن نگران بود. همچنین مدیریت آموزش می تواند بر فرآیند آموزش نیروها نظارت کامل داشته و آنان را در طول آموزش ارزیابی نماید.این آموزش ها به طور وسیع در صنایع مختلف در کشور های پیشرفته در حال انجام می باشد. این شیوه آموزش نوین در کشور ایران نیز توسط کانون آگهی و تبلیغات انعکاس تصویر همراه با شرکت شتاب تک به صورت انحصاری در حال انجام می باشد.

سیستم مدیریت آموزش (LMS)

سیستم مدیریت آموزش LMS مخفف عبارت "Learning Management System" است. این سیستم تحت وب یک زیر ساخت مناسب برای مدیریت و اجرای دوره های آموزشی ایجاد می کند. این سیستم رصد کردن و ثبت کلیه فعالیت های کاربران و گزارش گیری از آن ها، مدیریت روند آموزشی، آزمون و بسیاری از قابلیت های دیگر را به کاربران میدهد. LMS بهترین زیرساخت برای ارائه محتوا و ارائه گزارش می باشد.

واقعیت مجازی (Virtual Reality)

modern-education-8

تکنولوژی VR مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی را نزدیک کرد. به وسیله این تکنولوژی کاربر می تواند با استفاده از هدست های مخصوص حضور در محیط های مختلف را تجربه کند. امروزه این تکنولوژی کاربرد زیادی در آموزش، صنعت توریسم، موزه ها، پزشکی، ارتش و امور نظامی، صنعت خودروسازی، سرگرمی و موارد بسیار دیگری دارد. این تکنولوژی با توجه به اینکه تجربه حضور در محیط و لمس محیط اطراف را به کاربر می دهد، نقش مهمی می تواند در زمینه آموزش و یادگیری ایفا کند.

واقعیت افزوده (Augmented Reality)

واقعیت افزوده

به وسیله تکنولوژی AR اطلاعات مختلف با زدن عینک های مخصوص یا با نصب نرم افزار بر روی گوشی های اندروید بر روی محیط واقعی نمایش داده می شود و برخلاف VR کاربر وارد محیط مجازی نمی شود. در عینک‌های گوگل، مشخصات محلی که در آن هستیم، آب و هوا و سایر اطلاعات، روی شیشه‌ی عینک نقش می‌بنند و تصویری تکمیلی از یک ویرایش کامپیوتری و واقعیت را در برابر چشم کاربر قرار می‌دهد. همچنین می توان با نصب اپلیکیشن‌هایی بر روی گوشی‌های هوشمند و با ترکیب دوربین گوشی و نقشه‌های GPS یک نقشه‌ی سه‌بعدی را به کاربر ارائه داد. در این نرم‌افزارها، کاربر به کمک اطلاعات افزوده شده، نام و مشخصات ساختمان‌ها و نام خیابان‌ها را به شکل مجازی، به واسطه‌ی تلفیق اطلاعات افزوده و تصاویر دوربین می‌بیند.

این روش ها تنها گوشه ای از روش هایی می باشد که در عصر حاضر به کمک بشریت در زمینه آموزش آمده است. آموزشی که ارتباط مستقیمی با فرهنگ یک جامعه و همچنین رشد و شکوفایی و پیشرفت یک کشور دارد. به طور قطع اگر دنبال آینده ای درخشان برای نسل آینده و فرزندان خود هستیم، نوستالژی های آموزشی نسل ما نمی تواند برای فرزندان ما مناسب باشد.

احمد رامین
نویسنده: احمد رامین
مدیر مسئول کانون آگهی وتبلیغات انعکاس تصویر
درباره نویسنده
متخصص مدل سازی سه بعدی و تولید انیمیشن و تدوین و خلق جلوه های ویژه
سایر مقالات این نویسنده